Πολλά έχουν γραφτεί αλλά και ακουσθεί κατά καιρούς για “την προβολή της Ικαρίας” μέσα από τα ΜΜΕ. Όμως στα παραπάνω συμπεριλαμβάνουμε και ενέργειες που ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΟΥΝ ΤΗΝ ΙΚΑΡΙΑ αλλά κάποιο προϊόν ή υπηρεσία άσχετα με το νησί. Οπότε δεν είναι και υποχρεωμένοι, επειδή αναφέρονται με τον οποιοδήποτε τρόπο σε εμάς, να δίνουν δώρο στους θεατές και από ένα λαογραφικό - ιστορικό dvd 2,5 ωρών όπου μέσα θα αναφέρουν το πόσο γαμάτοι, προκομμένοι, άξιοι και αγωνιστές είμαστε. Ή μήπως είναι;
Όσα ακολουθούν, δεν αφορούν στην αρνητική κριτική που μπορεί ο καθένας προσωπικά να ασκήσει σε ό,τι βλέπει και διαβάζει (δικαίωμα του! Βρίσκω ως και λογικό ένας άνθρωπος που μένει στο νησί να αισθάνεται αδικημένος και άβολα με αυτό που βλέπει) αλλά αφορούν στις περιπτώσεις που όταν κάτι δεν είναι του γούστου μας, μετατρέπεται –από έδρας- είτε σε συνομωσιολογία, είτε σε ευκαιρία για ιδεολογική καθοδήγηση. Στο όνομα πάντα του ικαριακού λαού!
Πριν ξεκινήσουμε να παραθέτουμε μία σειρά τέτοιων περιπτώσεων, ας υπογραμμίσουμε 1-2 παραμέτρους:
- Το χιούμορ – καλό ή κακό- είναι μια προσωπική υπόθεση. Σ’ αρέσει ή όχι, δεν μπορεί να περνά – σ’ έναν ελεύθερο κόσμο- από λογοκρισία.
- Το να «τυποποιούνται» οι άνθρωποι ανάλογα με την καταγωγή ή τη διάλεκτο τους είναι μία συνήθεια που κρατάει από την (κωμική) παράδοση της χώρας μας και κορυφώνεται με την ένωση της ελληνικής επικράτειας και τη δημιουργία του Ελληνικού Κράτους. Από το 1836 και την «Βαβυλωνία» του Δημήτριου Βυζάντιου, η ηθογραφική απόδοση των «χωριατών», ήρθε στο προσκήνιο σε τέτοιο σημείο ώστε ενάμιση αιώνα μετά, να περάσει και στη διαφήμιση και να κυριαρχεί ακόμα και σήμερα μια που –καλώς ή κακώς- είναι ένα πλαίσιο οικείο αλλά και ευχάριστο για το μέσο κοινό (που διψά για τυποποίηση).
Εχτές λοιπόν, ο Έπαρχος – Περιφερειακός Σύμβουλος Ικαρίας ένιωσε την ανάγκη να ζητήσει άμεση (!) ανάκληση ενός διαφημιστικού βίντεο αεροπορικής εταιρείας γιατί προσβάλλει το νησί! Το σποτ αυτό, παρουσίαζε –μεταξύ άλλων- έναν υποτίθεται Ικαριώτη φαντάρο ως υπναρά (λίγα δευτερόλεπτα πριν έδειχνε έναν “λουφαδόρο” Κρητικό).
Παρατηρώντας τα ικαριακά τεκταινόμενα, έχω την (προσωπική) γνώμη ότι μεγάλο μέρος της ικαριακής κοινωνίας συντηρητικοποιείται με ραγδαίους ρυθμούς. Όπως άλλωστε και της ελληνικής! Αυτό εκδηλώνεται κυρίως με τον τρόπο που θεωρούμε ότι πρέπει να υπερασπιστούμε ό,τι μας έχει “παραδοθεί” εξαντλώντας όμως τις δυνάμεις μας σε κηρύγματα με εμμονή στη φόρμα (όχι στην ουσία) και στην “καθαρότητα” (pure. πουριτανισμός) του DNA για κάθετι που θέλει να έχει την οποιαδήποτε σχέση με την Ικαρία.
Έτσι, δεν εξεπλάγην όταν είδα πόση αποδοχή είχε αυτή η επιστολή. Παρατηρώντας δε τα σχόλια στο Youtube κάτω από το βίντεο, είδα ότι παρόμοια αντίδραση είχαν και κάτι σωματεία αποστρατων (;) αξιωματικών (;)!
Θετική όμως έκπληξη μου έκαναν τα σχόλια πάρα πολλών αναγνωστών (βλ.εδώ) που όχι μόνο απέδιδαν στην ενέργεια την πραγματική της διάσταση (= ένα χιουμοριστικό σποτ) αλλά και επέστρεφαν στους αιρετούς τη δική τους ευθύνη για τα (πραγματικά) προβλήματα της Ικαρίας.
Η περιφερειακή ενότητα Ικαρίας είχε και στο παρελθόν αισθανθεί "την ανάγκη να απαντήσει επίσημα στη μπούρδα ενός δημοσιογράφου από το Πρώτο Θέμα που μπέρδεψε την αντίσταση με την τυροκαυτερή. Μάλιστα συμπέρανε ότι – επειδή η σαχλαμάρα του δημοσιεύτηκε καλοκαίρι- ήταν σχέδιο για να «πλήξει» τον τουρισμό της Ικαρίας (μαζί και τη φοράδα στο αλώνι)". (βλ. Τα Ικαρίμ)
Και κατά το παρελθόν όμως, δεν είναι λίγες οι φορές που σε οτιδήποτε αναφέρεται στο νησί μας, εκδηλώνουμε μία φοβική διάθεση. Από τη μακροζωία (όπου ήρθαν και μας μάτιασαν τους υπεραιωνόβιους και άρχισαν να πεθαίνουν) μέχρι την προβολή ως ειδυλλιακό μέρος για διακοπές (όπου πρέπει να μας αφήσουν ήσυχους γιατί δε θα γίνουμε εμείς οι σερβιτόροι τους) και από αστοχίες σε ρεπορτάζ, αναφορές σε πανηγύρια μέχρι ένα άλλο σποτ για μια μπίρα (βλ. εδώ και εδώ), δεκάδες θεωρίες παγκόσμιας συνομωσίας από ξένα κέντρα εναντίον της αξιοπρέπειας και της εικόνας της Ικαρίας έχουν έρθει στην επιφάνεια, αναδεικνύοντας μία ελληνική παθογένεια: Τόσο για την κατάσταση μας όσο και για την εικόνα μας, εμείς δε φέρουμε καμία ευθύνη. Για όλα φταίει πάντα κάποιος άλλος.
Να είμαστε ειλικρινείς;
- Πού είναι η δουλειά που έχει κάνει η Περιφέρεια Β.Αιγαίου σε επίπεδο προβολής της Ικαρίας; Εκτός από τα τηλεοπτικά διαφημιστικά εταιρειών, έχει κανείς τους προσέξει τι έχει κάνει πχ η Περιφέρεια της Κρήτης; (βλ εδώ και εδώ); Σε πόσες εκθέσεις (και στο εξωτερικό) που συμμετείχε η Περιφέρεια Β.Αιγαίου πήραν μέρος και ικαριακά προϊόντα και υπηρεσίες και σε τι βαθμό; Έχουμε πάρει πρέφα τι τοπικές καμπάνιες προβολής έχουν γίνει (και από ιδιώτες, επαγγελματικούς συλλόγους κλπ) στην Ελλάδα; Έχει γίνει κάτι σε Περιφερειακό αλλά και δημοτικό επίπεδο για την προβολή της Ικαρίας από τότε που έπεσε ο Ίκαρος μέχρι και σήμερα;
- Εργάζομαι στον χώρο της επικοινωνίας εδώ και μερικά χρόνια. Πριν αρκετό καιρό πλησίασε το ikariamag.gr ένας Υπεύθυνος Τουρισμού; Προβολής; (θα σας γελάσω), για να συνδιοργανώσουμε με το δήμο Ικαρίας έναν διαγωνισμό φωτογραφίας. Είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί με τα πάρε δώσε με κάθε κρατικό φορέα για να μην υπάρχουν υπόνοιες. Συναντηθήκαμε όμως. Όταν καταλάβαμε το επίπεδο ερασιτεχνισμού, ανοργανωσιάς και ασχετοσύνης, είχαμε έναν ακόμα λόγο για να την κάνουμε με ελαφρά.
Να γίνουμε ακόμα πιο ειλικρινείς;
Όποιος έχει την παραμικρή σχέση με Ικαρία, γνωρίζει ότι φυσικά οι κάτοικοι της ουδεμία σχέση έχουν με τεμπελιά. Ζουν σε δύσκολες συνθήκες και τους βγαίνει η Παναγία να τα φέρουν βόλτα. Σε αυτό μάλιστα το περιοδικό, έχουμε στρέψει όλη μας την προσοχή στο να προβάλλουμε (αλλά και να συμμετέχουμε) στην «άλλη πλευρά» της Ικαρίας. Τη δημιουργική, την πραγματικά ανήσυχη.
- Ποιος όμως έχει δώσει πρώτος την εικόνα αυτής της τεμπελιάς και της ραθυμίας αν όχι εμείς οι ίδιοι, οι Ικαριώτες; Ποιος μοιράζεται αυτήν την κουλτούρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εικόνες όπου δείχνουν την ώρα σε διάφορα μέρη του κόσμου και στο ρολόι της Ικαρίας λείπουν οι λεπτοδείκτες; Η Aegean; Η Coca Cola; Το Cnn; Το Mega; Το λόμπι του Λονδίνου; Τα Ελοχίμ; Ποιος;
- Ποιος έκτισε αυτή την εικόνα, με επιμονή εδώ και μερικές δεκαετίες, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι το πρόσωπο μας; Ποιος τύπωνε «Ξαπλωπουλιάδες» «Ρολόγια, άγχος, ταλαιπωρία, δεν εχουν θέση στην Ικαρία», αραχτούς τύπους να φουμάρουν και άλλες εμπνεύσεις, που σήμερα όταν τα βλέπουμε να τα αναπαράγουν μη Καριώτες, αισθανόμαστε και προσβεβλημένοι; Ποιος διαλάλησε το "χυμαδιό";
Τι περιμένουμε από κάποιον να αναπαράγει για την Ικαρία (είτε σε σποτ είτε και σε εκπομπή) αν όχι το πάνω πάνω, αυτό που με επιμέλεια και τόσο μανιακά έχουμε φροντίσει εμείς οι ίδιοι να καλλιεργήσουμε χρόνια τώρα; Και εξακολουθούμε να το κάνουμε.
Το έχουμε ξαναγράψει. Ο κόσμος δεν είναι κακός. Είναι πολυάσχολoς. Όταν ασχολείται μαζί σου, ασχολείται με την εικόνα που ΕΣΥ προβάλεις.
Ας φροντίσουμε λοιπόν κι εμείς να ασχολούμαστε με σοβαρότερα θέματα αντί να αυτοπροβαλλόμαστε ως οι γραφικοί γαλάτες του πλανήτη που ζούνε πολύ τεμπελιάζοντας με αγωνιστική διάθεση και μετά να διαμαρτυρόμαστε για αυτό.
Αν κάποιος -πρώτος από όλους- μας αδικεί, είναι μόνο ο εαυτός μας. Όσα κάναμε και όσα δεν κάναμε.
Κωνσταντίνος Βατουγιος
twitter:fayum_gr
konstantinos@ikariamag.gr
Διαβάστε τις ελεύθερες πτήσεις του Κωνσταντίνου Βατούγιου.