ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: ΝΑΥΑΓΙΟ ΣΑΜΙΝΑ, 14 χρόνια νεκρής ακτοπλοΐας

81 ναυαγοί νεκροί, ο λιμενάρχης Πάρου αργότερα, επίσης νεκρός από την πίεση της δραματικής επιχείρησης διάσωσης. Η αυτοκτονία του Σφηνιά, αντιπρόεδρου της Μinoan Flying Dolphins και πρόεδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας μπορεί κι αυτή να προσμετρηθεί στα θύματα αφού δεν άντεξε το βάρος της ευθύνης και της κλειστής πόρτας του χρηματιστήριου. Γνωστοί και φίλοι ζητούσαν πίσω το ποσό των 127 δισεκατομμυρίων δρχ. που είχαν συγκεντρώσει για να δουν - και να επωφεληθούν - την MFD στο χρηματιστήριο.

Λίγες μόλις ημέρες πριν το δυστύχημα, ο μηχανικός του πλοίου είχε παραιτηθεί καταγγέλλοντας ότι το πλοίο είναι αναξιόπιστο αλλά οι δύο  έκτακτες επιθεωρήσεις που έγιναν στο πλοίο (η μία την ίδια μέρα της τραγωδίας) δεν απαγόρευσαν τον απόπλου. Το πλοίο εφοδιάστηκε με πιστοποιητικό ασφαλείας και στις 5 το απόγευμα απέπλευσε.

Το ΣΑΜΙΝΑ ταξίδευε με προσωρινό πιστοποιητικό του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης. Ακόμα και το προσωρινό είχε λήξει στις 22/9 και το πρόβλημα ξεπεράστηκε εύκολα με μία νέα μηνιαία παράταση. 

Στο τελικό του πόρισμα ο ειδικός εφέτης ανακριτής είχε καταλήξει πως το πλοίο δεν ήταν άξιο πλου και πως ένα μήνα πριν από το ναυάγιο είχε λάβει ψευδές πιστοποιητικό από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων. Παρόλα αυτά, σε πολιτικό επίπεδο, το θέμα ξεπεράστηκε και ξεχάστηκε εντελώς ανώδυνα, ούτε μία παραίτηση.

Μετά το ναυάγιο οι κυβερνητικές υποσχέσεις διαβεβαίωναν ότι οι ελληνικές θάλασσες θα καθαρίσουν από αναξιόπλοοα επιβατηγά πλοία. Δεκατέσσερα χρόνια μετά, όσοι γνωρίζουν τα της ακτοπλοΐας συζητούν για υπερήλικα πλοία που είναι ανασφαλή, όχι λόγω ηλικίας αλλά εξαιτίας της ελλιπούς συντήρησης και των ανύπαρκτων ελέγχων. Δέκα χρόνια μετά το ναυάγιο, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία βεβαίωνε πως 392 επιβατηγά πλοία που εκτελούσαν δρομολόγια στο Αιγαίο είναι άνω των 30 ετών.

Ως υπουργός ο Κεφαλογιάννης επέτρεψε στους πλοιοκτήτες να επαναφέρουν τα γερασμένα πλοία (που θεωρητικά είχαν αποσυρθεί) στις γραμμές με στοιχειώδεις «αναβαθμίσεις», τόσο επιτυχημένες που εκείνη την περίοδο καταγραφόταν βλάβη κάθε διήμερο.

Να θυμηθούμε λίγο την πρόσφατη δήλωση Βαρβιτσιώτη που κήρυξε έκπτωτη τη NEL για δύο γραμμές. Είπε ξεκάθαρα πως δεν μπορούσε να δοθεί λύση τον Αύγουστο γιατί δεν υπήρχε η δυνατότητα να αντικατασταθούν τα συγκεκριμένα πλοία. Ένα νευραλγικό υπουργείο σε μια νησιωτική χώρα που δεν μπορεί να κάνει άλλο παρά το χατίρι των λίγων πλέον πλοιοκτητών.

ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΣΑΜΙΝΑ!

ikariamag.gr