Τα νέα της Ικαρίας με μια ματιά [20/01/18]

- Εκτεταμένες ζημιές στο λιμένα Ευδήλου Ικαρίας: Ο Βουλευτής Σάμου κ. Δημήτρης Σεβαστάκης, αφού ενημερώθηκε για την έκταση των ζημιών στο λιμένα Ευδήλου Ικαρίας, έστειλε έγγραφο με τη μορφή του επείγοντος  προς  την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και προς το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτικών Επενδύσεων κ. Χρήστο Λαμπρίδη, με τον οποίο επικοινώνησε και τηλεφωνικά,  ώστε να υπάρξει η όσο το δυνατόν ταχύτερη παρέμβαση σε τεχνικό επίπεδο, με στόχο την αποκατάσταση των ζημιών και την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα Ευδήλου.  Να υπενθυμίσουμε ότι το Νοέμβριο του 2017 και μέσα από το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα  Βορείου Αιγαίου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης έχουν εγκριθεί 860.000,00 Ευρώ, που αφορούν σε  έργα που χρειάζονται να γίνουν για την έναρξη λειτουργίας των νέων υποδομών λιμένα Ευδήλου Ικαρίας. Ακολουθεί η επιστολή του Βουλευτή προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:
Οφείλω να σας ενημερώσω ότι την Πέμπτη 19/1/18 λόγω ισχυρής κακοκαιρίας κι ανέμων μεγάλης έντασης, σε όλο σχεδόν το Αιγαίο (9 μποφόρ), προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές στο λιμάνι Ευδήλου Ικαρίας, νομού Σάμου. Με μια πρώτη ματιά μπορεί να δει κανείς πως το τοιχίο του λιμενοβραχίονα Ευδήλου έχει κυριολεκτικά σπάσει σε πολλά σημεία (σχεδόν όλο το καινούργιο τμήμα του), χωρίς ακόμα να έχουν εκτιμηθεί τεχνικά όλες οι φθορές που υπέστη και κυρίως χωρίς να είναι ξεκάθαρο το εάν είναι ασφαλής ο ελλιμενισμός των πλοίων, μικρών και μεγάλων. Είναι όμως σαφές πως θα χρειαστούν ουσιαστικός τεχνικός έλεγχος και αξιόπιστες επιδιορθώσεις από έμπειρους τεχνικούς. Κρίνω λοιπόν απαραίτητο να σας υπογραμμίσω την ανάγκη άμεσων ενεργειών από μέρους σας ώστε οι απαραίτητες δράσεις ελέγχου, αποτίμησης, τεχνικής παρέμβασης να πραγματοποιηθούν  το συντομότερο δυνατό, μόλις δηλαδή υπάρξει η έκθεση του εμπειρογνώμονα. Οι ενέργειές σας είναι υψίστης σημασίας διότι ο Εύδηλος, το βόρειο αυτό λιμάνι της Ικαρίας εξυπηρετεί πολύ μεγάλο αριθμό κατοίκων. Λόγω της φυσικής ιδιομορφίας του νησιού,  οι κάτοικοι αυτοί θα πρέπει να διανύουν 40, 50 αλλά και 60 χιλιόμετρα για να φτάσουν στο λιμάνι του Αγίου Κηρύκου, καθώς και στο μοναδικό αεροδρόμιο του νησιού. Ο χρόνος που χρειάζονται για την απόσταση αυτή είναι σχεδόν δύο ώρες, λόγω του εξαιρετικά δύσβατου οδικού δικτύου.

- Υποβλήθηκαν 6 νέες προτάσεις  χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα περιφέρειας βορείου Αιγαίου και ειδικότερα σε προσκλήσεις που αφορούν τις Ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις (ΟΧΕ) που στοχεύουν στην διασφάλιση χρηματοδότησης για έργα διαχείρισης υδάτων, διαχείρισης λυμάτων και βελτίωσης δρόμων του νησιού. Οι προτάσεις αφορούν τα έργα που παρουσιάζονται  συνοπτικά παρακάτω :
1. «ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΥΔΡΟΓΕΩΤΡΗΣΗΣ ΤΣΟΥΡΕΔΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ» συνολικού κόστους 430.000€ (Χωρίς ΦΠΑ). Το έργο περιλαμβάνει την επεξεργασία του νερού (αφαίρεση Σιδήρου και Μαγγανίου) της υδρογεώτρησης Τσουρέδου και την κατασκευή του νέου εξωτερικού δικτύου ύδρευσης - μεταφοράς του νερού για την αξιοποίηση του συνόλου της παροχής της γεώτρησης προκειμένου να καλυφθούν οι παρούσες αλλά και οι μελλοντικές, ολοένα αυξανόμενες, ανάγκες υδρεύσεως των οικισμών της ευρύτερης περιοχής.
2.«ΜΕΤΑΦΟΡΑ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ & ΔΙΑΘΕΣΗ ΛΥΜΑΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΚΑΡΑΒΟΣΤΑΜΟΥ » συνολικού κόστους 1.605.000€ (Χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αφορά στην  κατασκευή του αποχετευτικού δικτύου βαρυτικών και καταθλιπτικών αγωγών και των αντλιοστασίων λυμάτων του οικισμού Καραβοστάμου για την προσαγωγή του συνόλου των λυμάτων του οικισμού στην θέση κατασκευής της εγκαταστάσεως επεξεργασίας των λυμάτων (Ε.Ε.Λ).
3. «ΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ & ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΦΑΡΟΥ» συνολικού κόστους 1.035.000€ (Χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αφορά στην κατασκευή των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων (Ε.Ε.Λ.) του οικισμού Φάρου καθώς και του αποχετευτικού δικτύου συλλογής λυμάτων των αντλιοστασίων και καταθλιπτικών αγωγών προσαγωγής των λυμάτων του παραλιακού οικισμού Φάρου στην Ε.Ε.Λ..
4. «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΟΥ ΑΡΕΘΟΥΣΑ - ΚΑΡΑΒΟΣΤΑΜΟ» συνολικού κόστους 512.820€ (Χωρίς ΦΠΑ).  Ο δρόμος Αρέθουσα – Καραβόσταμο συνδέει τον οικισμό της Αρέθουσας με τον οικισμό Καραβόσταμο και καταλήγει στην διασταύρωση με τον κύριο Επαρχιακό δρόμο του νησιού της Ικαρίας (Ράχες – Εύδηλος – Άγιος Κήρυκος) εντός του οικισμού Καραβόσταμο. Το μήκος του δρόμου είναι 4.200. μ και θα γίνουν εργασίες βελτίωσης σε όλο το μήκος του.
5. «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΟΥ ΑΓΙΟΣ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ – ΠΕΝΤΕ ΔΡΟΜΟΙ (ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ)» συνολικού κόστους 376.068€ (Χωρίς ΦΠΑ).  Το έργο αφορά την βελτίωση βατότητας του δεύτερου τμήματος (μήκους 1.776 μέτρα) της Δημοτικής οδού που συνδέει την Τοπική κοινότητα  του Αγίου Πολυκάρπου με την Επαρχιακή οδό Στελί –Φραντάτο – Ράχες. Το πρώτο τμήμα μήκους 1.276 μέτρα έχει ήδη κατασκευαστεί.
6. «ΒΕΛΤΙΩΣΗ  ΟΔΟΥ ΑΠΟ ΠΕΖΙ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΓΚΑΔΑΣ» συνολικού κόστους 695.427€(Χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αφορά στην εκτέλεση διαφόρων εργασιών για την βελτίωση της βατότητας του Δημοτικού δρόμου από το Πέζι μέχρι και την διασταύρωση της Λαγκάδας. Η συγκεκριμένη διαδρομή μήκους 3,5χλμ είναι ο κύριος άξονας πρόσβασης για τις καλλιεργήσιμες αγροτικές περιοχές που βρίσκονται κατά μήκος του (Πέζι – Λαγκάδα), αλλά το κυριότερο είναι ότι στην προέκταση του συναντάται με την νέα Επαρχιακή Οδό Καρκιναγρι – Νας  ενώνοντας την Τ.Κ Καρκιναγρίου (Κάλαμος, Καρκινάγρι, Αμάλου & Τραπάλου), που βρίσκεται στο απομακρυσμένο Νοτιοδυτικό άκρο του Δήμου Ικαρίας με την υπόλοιπη Δημοτική Ενότητα Ραχών. εν συνεχεία με τον υπόλοιπο Δήμο. Η βελτίωση της ανωτέρω διαδρομής κρίνεται αναγκαία καθώς εξυπηρετεί καθημερινά τους κατοίκους της προαναφερόμενης περιοχής χειμώνα καλοκαίρι.

Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο τύπου του δήμου Ικαρίας: Η υλοποίηση των τριών πρώτων έργων, είναι απαραίτητη, προκειμένου να αμβληθούν μια σειρά θέματα που θίχθηκαν στην 4η/2017 συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου που ασχολήθηκε με το θέμα της διαχείρισης των υδάτων και των υγρών  αστικών  λυμάτων.  Ένα μεγάλο πρόβλημα που (ειδικότερα η επεξεργασία και η διάθεση των αστικών λυμάτων ) απασχολεί έντονα τον Δήμο και  τους κατοίκους στην Ικάρια. Παράλληλα η ένταξη των έργων οδοποιίας θα συμβάλει καθοριστικά στην συνολική βελτίωση της βατότητας και της ασφαλούς διέλευσης του δημοτικού οδικού δικτυού, που στις συγκεκριμένες περιοχές είναι ακόμα χωμάτινο. Αναμένοντας την αξιολόγηση των προτάσεων από την Διαχειριστική Αρχή του επιχειρησιακού  προγράμματος οι υπηρεσίες μας προετοιμάζονται για την υποβολή νέων προτάσεων στο  επιχειρησιακό  πρόγραμμα του ΕΣΠΑ Βορείου Αιγαίου, σχετικά με τις αναγκαίες υποδομές κυρίως στην ύδρευση την διαχείριση αποβλήτων και στην οδοποιια. Δίνοντας συνέχεια στην προσπάθεια της δημοτικής αρχής να αξιοποιήσουμε το μελετητικό υπόβαθρο που υπάρχει στην διάθεση του δήμου (ο μεγαλύτερος όγκος του οποίου χρονολογείται πριν το 2011 και χρειάζεται επικαιροποιιση) για να διασφαλίσουμε  πόρους όχι για έργα που συμβάλουν στην «Επιχειρηματικότητα» αλλά για έργα που καλύπτουν ζωτικές λαϊκές ανάγκες. Αυτή η προσπάθεια διεκδίκησης πόρων πέρα από τους διαθέσιμους του προϋπολογισμού, έχει αποδώσει μέχρι σήμερα  1.057.000 για διάφορα έργα αναγκαίων υποδομών (π.χ 115.000 για λιμενικές υποδομές- 662.000 για αθλητικές υποδομές- 180.000 για το κέντρο κοινότητας, -100.000 για  υποδομές ύδρευσης, κλπ).  Αν υπολογίσουμε την δυνατότητα παρεμβάσεων του Δήμου από την διαθέσιμη ΣΑΤΑ(425.370€) τότε το γεγονός της εξασφάλισης μιας επιπλέον χρηματοδότησης διπλάσιας της ετησίας ενίσχυσης, που θα «πέσουν» στο νησί. Αναδεικνύει σε ένα βαθμό, και την αξία της διεκδίκησης, αλλά και το γεγονός της διαφορετικής αντίληψης που υπερασπίζεται η σημερινή διοίκηση του δήμου Ικαρίας. Επίσης η  διεκδίκηση πόρων από το ΕΣΠΑ εκτός από αυτά που μέχρι σήμερα έχουν δρομολογηθεί (πρόταση για έργα διαχείρισης απορριμμάτων)  συνεχίζεται στοχεύοντας να αμβλύνει αυτή την κατάσταση σε μεγάλο βαθμό. Ενώ σε ένα βαθμό η προσπάθεια αυτή αρχίζει να αποδίδει καρπούς όπως η εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων από το ΕΣΠΑ 4.290.000€, για την επεξεργασία και διάθεση λυμάτων  Αγ. Κηρύκου, και την Μελέτη γενικού σχεδίου ύδρευσης Ικαρίας 123.885€, κλπ

- Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΑΚ ΚΑΙ ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ - ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑΓΗΣ: Μετά τα τελευταία γεγονότα, που σχετίζονται με την ΑΔΕΑΚ (Αναπτυξιακή Δημοτική Επιχείρηση Αγίου Κηρύκου) θεωρούμε ότι είναι υποχρέωσή μας να ενημερώσουμε την Ικαριακή κοινωνία σχετικά  με την όλη υπόθεση. Η Αναπτυξιακή Δημοτική Επιχείρηση Αγίου Κηρύκου (ΑΔΕΑΚ) Ικαρίας, ιδρύθηκε το 2005 σαν αμιγής Δημοτική επιχείρηση, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και έδρα τον Δήμο Αγίου Κηρύκου Ικαρίας. Σκοπός της σύμφωνα με το καταστατικό της ήταν «η οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη του Δήμου» με επέκταση των δραστηριοτήτων της σε ανάλογους τομείς. Το Διοικητικό Συμβούλιο ήταν πενταμελές και τα μέλη του τα όριζε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αγίου Κηρύκου. Η ΑΔΕΑΚ λειτούργησε από το 2005 έως την 31 Δεκεμβρίου 2010 οπότε αναγκαστικά διακόπηκε η λειτουργία της σύμφωνα με το νόμο, διότι η τότε Δημοτική Αρχή δεν φρόντισε να την μετατρέψει σε Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.) όπως ο νόμος επέβαλε, κι όπως το σύνολο των υπολοίπων Δήμων της χώρας είχε κάνει. Και αυτό παρά το ότι από δυο χρόνια (2008) προηγούμενα το Υπουργείο Εσωτερικών είχε ενημερώσει και επανειλημμένα προειδοποιήσει όλους τους Δήμους που είχαν παρόμοιες επιχειρήσεις, ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να τις μετατρέψουν σε ανώνυμες αλλιώς από 1/1/ 2011 θα έπαυε η λειτουργία τους. Το τότε Δημοτικό Συμβούλιο άφησε να περάσουν οι προθεσμίες χωρίς να προβεί σε καμιά ενέργεια και χωρίς να ενημερώσει την νεοεκλεγείσα Δημοτική Αρχή. Όταν παραλάβαμε την 1.1.2011 τον ενιαίο πλέον Δήμο Ικαρίας και διαπιστώσαμε ότι οι ημερομηνίες είχαν χαθεί, προσπαθήσαμε με διαβήματα στο Υπουργείο Εσωτερικών και στην ΚΕΔΕ να διορθώσουμε αυτή την καταστροφική για το Δήμο ενέργεια, αλλά ήταν αδύνατον. Σε ερώτημα μας προς την προηγούμενη δημοτική αρχή γιατί έγινε αυτό, η απάντηση ήταν ότι επρόκειτο για «πολιτική απόφαση» χωρίς άλλη εξήγηση. Η απόφαση αυτή είχε βαρύτατες επιπτώσεις στη μετέπειτα λειτουργία του Δήμου που συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με τον νόμο λοιπόν ήμασταν υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε σε εκκαθάριση, οικονομικό έλεγχο και αναγκαστική διάλυση της ήδη σε παύση εταιρείας. Να σημειωθεί επίσης ότι και μετά την 1 Ιανουαρίου 2011 το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΔΕΑΚ χωρίς να κάνει καμία ενημέρωση στη νέα διοίκηση του ενιαίου πλέον Δήμου Ικαρίας εξακολουθούσε να προβαίνει παρατύπως σε οικονομικές συναλλαγές. Με απόφαση λοιπόν του Δημοτικού Συμβουλίου και δεδομένου ότι δεν είχε υπάρξει καμία ενημέρωση ούτε παράδοση στοιχείων στη διοίκηση του Δήμου ανετέθη η διενέργεια ελέγχου της ΑΔΕΑΚ στο σώμα ορκωτών λογιστών (ΣΟΛ), υπό τον κύριο Ιωάννη Ζαβίτσα. Τα αποτελέσματα του ελέγχου μας εξέπληξαν. Σύμφωνα με την έκθεση εκκαθάρισης της επιχείρησης του ΟΕΛ Ιωάννη Ζαβίτσα στην ΑΔΕΑΚ δεν είχε υπάρξει ποτέ συμφωνία μεταξύ λογιστικών βιβλίων και πραγματικών στοιχείων, ενώ εμφανίζονταν απαιτήσεις από τρίτους μη καταχωρημένες στα βιβλία της επιχείρησης αλλά και πληρωμές χωρίς παραστατικά ή εισπράξεις μη καταχωρημένες ως απαιτήσεις. Διαπιστώθηκε δε, διαφορά του λογιστικού υπολοίπου των διαθεσίμων με τον τραπεζικό λογαριασμό της επιχείρησης ύψους 85.548,66€, η οποία συνιστούσε έλλειμμα. Στην δε παράγραφο 7β της έκθεσης Ζαβίτσα αναφέρεται ότι «πρέπει να ζητηθεί από τους αρμόδιους δημόσιους φορείς πλήρης λογιστικός και διαχειριστικός έλεγχος από την έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης μέχρι την έναρξη της εκκαθάρισης, διότι προκύπτει διαφορά στα ταμειακά διαθέσιμα όπως αναφέρεται στην παράγραφο 4». Το αποτέλεσμα της έρευνας των ορκωτών λογιστών στάλθηκε όπως ήταν επιβεβλημένο στο Ελεγκτικό Συνέδριο για κατασταλτικό έλεγχο. Σύμφωνα με την υπ' αριθμόν 5/2017 πράξη του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στη Σάμο, διαπιστώθηκε ότι δεν εκδόθηκαν από την επιχείρηση (ΑΔΕΑΚ) χρηματικά εντάλματα πληρωμής 170.229,80€ με τα οποία η ΑΔΕΑΚ πιστώθηκε από τον Δήμο. Το ποσό αυτό των 170.229,80€ ο επίτροπος καταλογίζει εις ολόκληρο και άτοκα κατά το μέρος ευθύνης εκάστου στους 1. Τέσκο Σπυρίδωνα και 2. Περρή Μιχαήλ. Επίσης το ποσό των 110.229,80€ στον Πυρούδη Ελευθέριο. Είναι φανερό λοιπόν ότι πέραν του ότι η ΑΔΕΑΚ κατά τα χρόνια λειτουργίας της (2005 – 2010) δεν προσέφερε σχεδόν τίποτα από τα αναφερόμενα στο καταστατικό της στον Δήμο, απετέλεσε και πεδίο κατασπατάλησης του Δημοτικού χρήματος σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ανακύπτει λοιπόν αβίαστα το ερώτημα για τα κίνητρα και την σκοπιμότητα της περίφημης «πολιτικής απόφασης» σχετικά με τη διακοπή της λειτουργίας της ΑΔΕΑΚ. Μήπως λοιπόν η απόφαση αυτή πάρθηκε:
1. Επειδή γνώριζαν ότι κατά το διάστημα της λειτουργίας της ή διαχείριση της υπήρξε αδιαφανής, αυθαίρετη, χωρίς κανένα έλεγχο, προγραμματισμό και απολογισμό; Δεν είχε δηλαδή καμία σχέση με αυτό που ονομάζουμε χρηστή διαχείριση. Μήπως επειδή γνώριζαν ότι υπήρχαν ελλείμματα και ατασθαλίες που δεν μπορούσαν να καλυφθούν, θεώρησαν ότι αν αφεθεί να κλείσει η ΑΔΕΑΚ θα έσβηναν τα ίχνη και θα εξασφάλιζαν την ατιμωρησία τους;  ή
2. Επειδή με την διακοπή της λειτουργίας ήταν βέβαιοι ότι θα στερούσαν από τον Δήμο ένα πολύτιμο εργαλείο ανάπτυξης, σε καιρούς μάλιστα εξαιρετικά δύσκολους, και θα έφερναν όπως και έφεραν μεγάλα εμπόδια στη λειτουργία της νέας τότε, Δημοτικής Αρχής; Μήπως αυτό ήταν που κυρίως τους ενδιέφερε; Εκείνο που είναι βέβαιο είναι ότι καθόλου δεν ενδιαφέρθηκαν για τις επιπτώσεις που η ενέργεια αυτή θα είχε στην γενικότερη λειτουργία του Δήμου. Διότι αν ο Δήμος είχε μια δημοτική επιχείρηση ή ανώνυμη εταιρία, θα μπορούσε απρόσκοπτα να λειτουργήσει τα υδροθεραπευτήρια χωρίς να περιμένει τον διορισμό την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή εποχιακών υπαλλήλων, να λειτουργήσει επίσης προνοιακά ιδρύματα (π.χ. το Γηροκομείο), να επεκτείνεται σε οποιαδήποτε δραστηριότητα (π.χ. Φιλαρμονική)  προς όφελος των Δημοτών. Ή μήπως το κίνητρο της πολιτικής απόφασης ήταν συνδυασμός και των δύο;
Γεγονός είναι ότι: 1. ο Δήμος στερήθηκε και στερείται ένα πολύτιμο εργαλείο λειτουργίας αλλά και ανάπτυξης και 2. κατά το διάστημα της λειτουργίας της η ΑΔΕΑΚ με την διαχείριση που ακολουθήθηκε υπηρέτησε σκοπιμότητες, προσέφερε κυρίως ζημίες στον Δήμο και επ' αυτών αναμένουμε απαντήσεις.
Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι στα τέλη του 2009 η τότε Δημοτική Αρχή πανηγύριζε με δελτία τύπου ότι υπήρχαν εισπράξεις 224.941€ από τις 60.569 λούσεις που πραγματοποιήθηκαν στα δημοτικά υδροθεραπευτήρια  για το έτος 2009 παραθέτοντας στατιστικά στοιχεία πενταετίας αλλά παράλληλα χωρίς να το διαφημίζει βέβαια «φρόντιζε» να κλείσει την ΑΔΕΑΚ.

ikariamag.gr

ikariastore banner