ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ: Ενημέρωση για τις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου (25-26/11/13)

Κατά τις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου (ΠΣ) στις 25-26 Νοεμβρίου, εκτός του θέματος του Προϋπολογισμού, ο Μιχάλης Μπάκας είχε την ευκαιρία να διατυπώσει τις θέσεις του συνδυασμού "Οικολογικός Άνεμος στο Βόρειο Αιγαίο" όπως παρακάτω:

Για τη ζήτημα της πρότασης μας για μια ανοικτή, κοινωνική και συμμετοχική ΕΡΑ σημειώσαμε ότι οι εργαζόμενοι στην ΕΡΑ Αιγαίου κράτησαν τη σημαία ψηλά όλους αυτούς τους μήνες, παρέχοντας πλήρη δημοσιογραφική κάλυψη για τα θέματα του Βορείου Αιγαίου. Οι τελευταίες εξελίξεις οδηγούν στην ουσιαστική κατάργηση της ΕΡΑ ΑΙΓΑΙΟΥ. Δεν θέλουμε να δούμε ΜΑΤ στην ΕΡΑ Αιγαίου και γιαυτο θέσαμε το θέμα προς συζήτηση. Η πραγματική απόφαση που πρέπει να πάρει το Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου είναι εάν θα ανεχτεί το κλείσιμο της ΕΡΑ και την περαιτέρω υποβάθμιση των νησιών μας ή θα προσπαθήσει να βρούμε μία λύση. Στα πλαίσια αυτά ο Οικολογικός Άνεμος κατέθεσε για συζήτηση  στο Περιφερειακό Συμβούλιο ορισμένα σημεία ως περίγραμμα μιας εναλλακτικής πρότασης για να κατοχυρωθεί και να αναγνωριστεί το εγχείρημα των εργαζομένων. Στόχος είναι μια αυτοδιαχειριζόμενη αποκεντρωμένη ΕΡΤ, μοντέλο ραδιοτηλεόρασης που εφαρμόζεται στην Ελβετία και άλλες χώρες, όπου οι Περιφέρειες έχουν ρόλο στη λειτουργία της δημόσιας τηλεόρασης. Φιλοδοξούμε να ανοίξουμε έναν ευρύτατο διάλογο, ένα πλαίσιο διαβούλευσης, το αποτέλεσμα της οποίας θα διαμορφώσει και την  αναλυτικότερη, οριστική μορφή της πρότασης. Λυπούμαστε που δυστυχώς η πρόταση μας δεν έγινε δεκτή από το Περιφ. Συμβούλιο. Επιμένουμε ότι οι σκέψεις μας δεν είναι ανεφάρμοστες. Ας οραματιστούμε ως πολιτικοί, ας δράσουμε ως αυτοδιοικητικοί, ας λειτουργήσουμε θετικά και παραγωγικά στην κοινωνία μας πέρα από την διαχειριστική διοικητική λογική.

Για το ζήτημα της κοινωφελούς εργασίας σημειώσαμε ότι το πρόγραμμα, που στηρίζεται σε πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, είχε στόχο την ενίσχυση της μη κερδοσκοπικής Κοινωνικής Οικονομίας, ως τρίτου πυλώνα της οικονομίας πέρα από το κράτος και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις. Το θέμα το θέσαμε και στην συζήτηση για την ΕΡΑ και την ανάγκη στήριξης των κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Βασική ιδέα του προγράμματος είναι ο σχεδιασμός  παρεμβάσεων ολιγόμηνης διάρκειας που θα συνδυάζουν απτά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες με την απόκτηση εργασιακών δεξιοτήτων από μακροχρόνια ανέργους, που θα τους διευκολύνουν να αναζητήσουν στη συνέχεια μια σταθερότερη θέση εργασίας. Αντί γι' αυτό, όμως, φαίνεται να έχει μετατραπεί σε μεγάλο βαθμό σε μηχανισμό πρόσκαιρων για πάγιες ανάγκες δήμων, νοσοκομείων και άλλων δημόσιων φορέων. Οι πόροι πρέπει να κατευθύνονται απευθείας στους ανέργους για την υποστήριξη νέων, καινοτόμων κοινωνικών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Αντ’  αυτού, η κυβέρνηση προσπαθεί με δώσει ασπιρίνες στις χιλιάδες ανέργους (17,1 ή 19,6 € μεροκάματο!!!) και δημιουργεί νέες γενιές συμβασιούχων και stage. Τώρα, αν λάβουμε υπόψη μας ότι τον Μάιο τουλάχιστον έχουμε εκλογές, διαπιστώνουμε ότι ως τότε 50,000 άτομα θα έχουν ένα υποτυπώδες μεροκάματο με ό,τι αυτό σημαίνει και για την εκλογική του συμπεριφορά. Αυτή ήταν και η σκοπιμότητα της τροπολογίας Βενιζέλου πάνω στην οποία στηρίχθηκε η νέα κοινωφελής εργασία.

Για το ζήτημα της στρατηγικής του τουρισμού τα στα νησιά μας σημειώσαμε ότι χαιρόμαστε που η Περιφέρεια διαμορφώνει μια νέα στρατηγική και πολιτική καθώς και υποστηρικτικά εργαλεία (κίνητρα, καμπάνιες ευαισθητοποίησης, προγράμματα) που θα στοχεύουν σε υπεύθυνο περιβαλλοντικά και κοινωνικά τουρισμού. Απαιτείται από την πλευρά μας  η κυριαρχία στο Β. Αιγαίο ενός πράσινου/οικολογικού τουριστικού μοντέλου με την ενίσχυση ήπιων μορφών τουρισμού (οικολογικού, πολιτιστικού, αγροτικού, καταδυτικού, ποδηλατικού, πεζοπορικού) σε φυσικές διαδρομές, μονοπάτια και καταφύγια και σύνδεση του τουρισμού με άλλες δραστηριότητες (παραγωγή τοπικών προϊόντων, μεταποίηση, ανάπτυξη πράσινων/οικολογικών προϊόντων κ.λ.π.). Αυτές οι μορφές τουρισμού συμβάλλουν στην προστασία και διατήρηση του φυσικού και πολιτισμικού πλούτου (αντί να τον καταναλώνουν και να τον υποβαθμίζουν), κρατούν τα χρήματα στον τόπο μας,  και δημιουργούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης σε νέα επαγγέλματα. Σε μοντέλα αναψυχής τύπου «all inclusive», τα μόνα οφέλη βρίσκονται στους μισθούς που παίρνουν οι καμαριέρες και τα γκαρσόνια, αλλά και αυτοί συχνά έρχονται από αλλού και φεύγουν μετά την τουριστική σαιζόν. Το ζήτημα είναι να καταλάβουμε ότι αυτά δεν πρέπει να τα θυμόμαστε μόνο όταν συζητάμε για τον τουρισμό αλλά οριζόντια να διαπερνούν όλες τις πολιτικές μας. Πολιτική απέναντι στην ανεξέλεγκτη αστικοποίηση της παράκτιας ζώνης και άναρχη-διάχυτη δόμηση του εσωτερικού των  νησιών, ενάντια στα μπαζώματα και τα φαινόμενα ρύπανσης, ενάντια στην κατασκευή μεγάλων τεχνικών έργων με σημαντικές επιπτώσεις στη φυσιογνωμία αλλά και το περιβάλλον των νησιών.

Για το ζήτημα των τιμών ζώνης για τα αυθαίρετα εκτός σχεδίου, ήμασταν η μόνη παράταξη που καταψηφίσαμε την πρόταση, σημειώνοντας ότι είμαστε κάθετα αντίθετοι με τις ρυθμίσεις αυτού του τύπου για την αυθαίρετη δόμηση, με την αυθαίρετη αλλαγή χρήσεων και τη βίαιη μετατροπή των φυσικών εκτάσεων σε οικισμούς. Στο κλίμα αυτό, ενός χυδαίου εμπορίου ψήφων σε βάρος του μέλλοντος της χώρας, η "ιερή αγελάδα" της εκτός σχεδίου δόμησης, η βασικότερη πηγή της αυθαιρεσίας εν προκειμένω, γίνεται ακόμα...ιερότερη! Αυθαίρετα μονιμοποιούνται ακόμη και σε ευαίσθητες περιοχές, όπως οι δασικές εκτάσεις και οι προστατευόμενες περιοχές NATURA2000. Με τη αυθαίρετη δόμηση καταστρέφεται η συνοχή του οικοσυστήματος και αλυσιδωτά όλη του η βιοποικιλότητα. Σε εποχή οξύτατης δημοσιονομικής κρίσης, διαγράφονται πάνω από 10 δις ευρώ  προστίμων (85% των ποσών που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία), που κυριολεκτικά χαρίζονται στους αυθαίρετους οικιστές. Για να αναπληρωθούν τα έσοδα που θυσιάζει το Δημόσιο, επιβάλλονται στο σύνολο της κοινωνίας αντίστοιχοι επιπλέον φόροι και περικοπές αναγκαίων δημόσιων δαπανών: 40% των δημοσιονομικών μέτρων του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος θα είχαν αποφευχθεί, αν τα πρόστιμα αυτά εισπράττονταν κανονικά. Καταπατούν όμως ανοικτά την προστασία των δασικών εκτάσεων και των περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών (όπως υγρότοποι και δίκτυο NATURA2000), που επίσης προστατεύονται άμεσα ή έμμεσα από το άρθρο 24 του Συντάγματος. Θεωρούμε απαραίτητη την προώθηση λύσεων νομιμότητας, με άμεση καταγραφή των αυθαιρέτων και είσπραξη των προβλεπόμενων προστίμων. Στα νησιά μας η υπηρεσία κατεδαφίσεων δυσλειτουργεί από την αποκεντρωμένη διοίκηση Αιγαίου. Ζητάμε κατά προτεραιότητα κατεδάφιση των αυθαιρέτων σε δάση-δασικές εκτάσεις, ρέματα, αρχαιολογικούς χώρους και περιοχές NATURA, σχεδιασμό για σύντομη κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης, επιτάχυνση των διαδικασιών για τα εκκρεμή σχέδια πολεοδομικής και οικιστικής οργάνωσης, ταχεία ολοκλήρωση των δασικών χαρτών και του δασολογίου.

Τέλος, για το ζήτημα της επιβολής φόρου ιδιοκτησίας σε αγροτικές εκτάσεις σημειώσαμε ότι ο φόρος πρέπει να επιβάλλεται στη συνολική περιουσία με προοδευτικούς συντελεστές και όχι στο κάθε ακίνητο ξεχωριστά. Η κυβέρνηση επειδή δεν μπορεί να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή καταφεύγει στη φορολόγηση αγροτικής γης ακόμα και εάν δεν παράγει τίποτα. Η φορολόγηση του πλούτου είναι η μόνη λύση και αποτελεί όχι μόνο σημαντική κοινωνική πολιτική συνοχής καθώς δίνει πόρους για την ενίσχυση κοινωνικών αγαθών, όπως η δημόσια παιδεία, υγεία, πρόνοια, μεταφορές, κ.λπ., αλλά  με την ανακατανομή του εισοδήματος συμβάλει στην κοινωνική δικαιοσύνη, καθώς ένα μέρος του κοινωνικού και περιβαλλοντικού κόστους παραγωγής του πλούτου γυρνάει στην κοινωνία.

ikariastore banner

ikariaki-agora.gr