Οι θέσεις, η συζήτηση και οι αποφάσεις του 19ου Δημοτικού Συμβουλίου Ικαρίας

Συνεδρίασε την Παρασκευή 22/11/2014 το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Ικαρίας. Στην  συνεδρίαση αυτή το δημοτικό συμβούλιο όρισε τους εκπρόσωπους του δήμου στην δημοτική επιτροπή παιδείας, στο τοπικό συντονιστικό όργανο πολιτικής προστασίας του δήμου, στην διοίκηση του κέντρου πρόληψης, και αποφάσισε για διάφορα τρέχοντα ζητήματα που βρισκόταν σε εκκρεμότητα (εγκρίσεις εργασιών, παραλαβές και παρατάσεις έργων), καθώς και για την λειτουργία του παιδικού σταθμού. Προχώρησε σε αναμόρφωση του προϋπολογισμού για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες. Εξέτασε επίσης αίτημα της διοίκησης του ΙΚΑ για την στέγαση των υπηρεσιών του και διάφορα αλλά αιτήματα πολιτών και φορέων.

Στην συνεδρίαση αυτή έγινε μετά από πρόταση της Πανικαριακης Ενότητας Αλλαγής (Π.Ε.Α), εκ νέου συζήτηση για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (μετά από την σχετική συζήτηση στην 17η συνεδρίαση και της παρέμβασης του δημάρχου στον  υπουργό ΥΝΑ κ. Βαρβιτσιώτη)  και ειδικότερα για την προσέγγιση πλοίων στον Άγιο Κήρυκο.

Το δημοτικό συμβούλιο Ικαρίας εκφράζοντας την έντονη διαμαρτυρία των κατοίκων εξέδωσε ομόφωνα σχετικό ψήφισμα. Τόσο για το πρόβλημα της σύνδεσης με την βόρεια Ελλάδα αναδεικνύοντας την ανάγκη τροποποίησης του δρομολόγιου του «Νήσος Μύκονος», ώστε να προσεγγίζει εκ περιτροπής και στα δυο λιμάνια της Ικαρίας. Όσο και για την ανάγκη συχνότερης προσέγγισης στον Άγιο Κήρυκο πλοίου που συνδέει την νότια Ικαρία με τον Πειραιά.

Επίσης μετά από πρόταση της Ικαριακης Ριζοσπαστικής Αυτοδιοίκησης (Ικα.Ρι.Α) συζητήθηκε το θέμα της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χωράς, για αυτό το θέμα το δημοτικό συμβούλιο εξέδωσε κατά πλειοψηφια ψήφισμα, (Μειοψήφησαν Π.Ε.Α & Ικα.Ρι.Α) που υιοθέτησε την πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης (Λα.Σ). Πρόταση που εκτός από την αντίθεση στην μεθόδευση της κυβέρνησης για την εκχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, καλούσε σε ρήξη με την πολιτική που επιβάλει αυτή την διαδικασία, όποιο όνομα και αν έχει διεκδικώντας: Να μην ιδιωτικοποιηθεί κανένα αεροδρόμιο, να δημιουργηθεί δημόσιος φορέας αεροπορικών συγκοινωνιών που θα εξασφαλίζει ασφαλή και φτηνή μετακίνηση, όλο το χρόνο, ανθρώπων και εμπορευμάτων. Καλώντας ταυτόχρονα τον λαό των  νησιών μας να οργανώσει την πάλη του, να μην επιτρέψει την παράδοση αεροδρομίων και λιμανιών στα χέρια των μονοπωλίων. Έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια συμμαχία  που θα αποτρέψει αυτά τα σχέδια και γενικότερα της αντιλαϊκές πολιτικές κυβέρνησης και ΕΕ, καθιστώντας το λαό που παράγει τον πλούτο νοικοκύρη στον τόπο του.

Στην συνεδρίαση αυτή βαρύνουσας σημασίας θέμα ήταν η σχεδιασμός του δήμου για την διαχείριση των απορριμμάτων και η πρόταση του δήμου Ικαρίας σχετικά με την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Βορείου Αιγαίου. Για αυτό το σοβαρότατο θέμα το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφια να υιοθετήσει την εμπεριστατωμένη πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης.

Μειοψήφησαν Π.Ε.Α & Ικα.Ρι.Α που αν και θεωρητικά αναφέρθηκαν στην υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης των απορριμμάτων, τελικά υποστήριξαν την πρόταση που κοινοποιήθηκε στους δήμους από την περιφέρεια. Από την συνεδρίαση απουσίαζε ο δημοτικός σύμβουλος της ΑΣΠΙ που κοινοποίησε ωστόσο τις θέσεις της παράταξης και θα κοινοποιηθούν μαζί με την απόφαση στην Περιφέρεια.

Η Πρόταση της Λα.Σ  συνοπτικά αναφέρει:.  Η Λαϊκή Συσπείρωση Ικαρίας παίρνοντας υπόψη την γενική κατάσταση,  τα συμφέροντα των δημοτών μας, επισημαίνουμε συμμετέχοντας στην διαδικασία διαβούλευσης  τα εξής:

Προτείνουμε τους παρακάτω άξονες για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ
Πρέπει και οι φορείς της τοπικής διοίκησης και το λαϊκό κίνημα, οι ριζοσπαστικές κοινωνικές δυνάμεις γενικότερα, να κάνουν δική τους υπόθεση τον αγώνα ενάντια στις φιλομονοπωλιακές, αντιλαϊκές, εχθρικές προς το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία επιλογές και στον τομέα των απορριμμάτων, θέτοντας ως στόχους διεκδίκησης:
➢ Τη διαμόρφωση Περιφερειακού Σχεδιασμού, στα πλαίσια ενός  εθνικού σχεδίου ασφαλούς διαχείρισης των απορριμμάτων από Ενιαίο Κρατικό Φορέα, ο οποίος θα λειτουργεί με γνώμονα την προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος. Ο σχεδιασμός να υλοποιηθεί από το κράτος και να χρηματοδοτηθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό.
➢ Tην δραστική μείωση των ποσών που πληρώνει ο λαός για τη διαχείριση απορριμμάτων, με στόχο την κατάργηση των ανταποδοτικών τελών που αποτελούν μια δεύτερη φορολογία του λαού.
➢ Να χωροθετήσει άμεσα η κυβέρνηση (Συναρμόδια υπουργεία –αποκεντρωμένη διοίκηση) τους αναγκαίους χώρους για τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας και ταφής των απορριμμάτων, με βάση τεκμηριωμένες επιστημονικοτεχνικά μελέτες, χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες και με όρους διαφάνειας όσο αυτό είναι δυνατόν σήμερα στο εκμεταλλευτικό σύστημα.
➢ Να διασφαλιστούν με ευθύνη και δαπάνες του κράτους οι πόροι που απαιτούνται για την εκτέλεση των έργων ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων που πρέπει να περιλαμβάνει: Α) Διαλογή στην πηγή. Β) Σταθμούς μεταφόρτωσης όπου τεκμηριώνεται η σκοπιμότητά τους. Γ) Μονάδες διαλογής προδιαλεγμένων ανακυκλώσιμων αποβλήτων. Δ) Ασφαλή απορρόφηση των ανακυκλωμένων υλικών. Ε) ΧΥΤΥ/ΧΥΤΑ. ΣΤ) Μονάδα/-ες αερόβιας επεξεργασίας (κομποστοποίησης) βιολογικών αποβλήτων.
➢ Να προχωρήσει παράλληλα η πλήρης αποκατάσταση των ΧΑΔΑ
➢ Να αποκλειστεί η καύση των απορριμμάτων και κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης μέρους ή του συνόλου των υπηρεσιών καθαριότητας.
➢ Να μην υπάρχει καμία συμμετοχή των ιδιωτών στην ανακύκλωση, η οποία δυστυχώς έχει παραδοθεί αμαχητί στους ιδιώτες, που «τρώγονται» μεταξύ τους. Σχεδιασμός και εκπόνηση μελετών από την τοπική διοίκηση για προγράμματα ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, που είναι αναγκαία σε κάθε περιοχή.
➢ Προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, (Χρηματοδότηση για κάδους, οχήματα και συμβολή στο λειτουργικό κόστος, εξ ολοκλήρου από κεντρικούς δημόσιους πόρους). Σε συνδυασμό με το δραστικό περιορισμό των σύμμεικτων και την ορθολογική μεταφορά, μέσω σταθμών μεταφόρτωσης όπου τεκμηριώνεται η σκοπιμότητά τους.
➢ Να δημοσιευτεί, επιτέλους, ο σχεδιασμός και οι τεχνικές προδιαγραφές, να προχωρήσει η χωροθέτηση και να αρχίσουν τα έργα διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων με δαπάνες των παραγωγών τους.
➢ Να αρχίσει άμεσα η εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων τόσο από τα δημόσια νοσοκομεία όσο και από τις ιδιωτικές μονάδες.
➢ Την διασφάλιση σταθερής και μόνιμης εργασίας όλων των εργαζομένων με πλήρη δικαιώματα, στο υπόψη αντικείμενο ανεξάρτητα από τη σχέση εργασίας τους. Τη στελέχωση, με μόνιμο προσωπικό, των υπηρεσιών καθαριότητας – και όχι μόνο – των δήμων και των άλλων φορέων διαχείρισης των απορριμμάτων.
➢ Να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν ακόμη στη νομοθεσία διαχείρισης των αποβλήτων, στη βάση εξυπηρέτησης των πραγματικών λαϊκών αναγκών και όχι των επενδυτικών προσδοκιών και των άλλων συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου.

Σχετικά με τα προτεινόμενα έργα του ΠΕΣΔΑ στην Ικαρία.
➢ Αρχικά διατυπώνουμε σύμφωνη γνώμη σχετικά με την αναγκαιότητα υλοποίησης όσων έργων και δράσεων αναφέρονται στις σελίδες 33-34.  
➢ Εκφράζουμε επιφύλαξη αν είναι η διαδικασία της δραματοποίησης και της προσωρινής αποθήκευσης, όπως περιγράφεται στις σελίδες 37-38,  είναι  καταλληλότερη μέθοδος αντιμετώπισης του προβλήματος.
➢ Σχετικά με την πρόταση  μεταφοράς των απορριμμάτων της Ικαρίας σε άλλα  νησιά της  περιφέρειας,  πρόταση που εξετάζει ο Γ.Γ της αποκεντρωμένης διοίκησης.   Να γίνει  καθαρό πως για να υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός χρειάζεται σχετική τροποποίηση του ΠΕ.Σ.Δ.Α βορείου Αιγαίου, που αυτή την στιγμή δεν προτείνεται από πουθενά. Σχετικά με την δυνατότητα να υλοποιηθεί  αυτός  ο σχεδιασμός  τονίζουμε πως  η δυνατότητα μεταφοράς των απορριμμάτων σε άλλη διαχειριστική ενότητα σε επίπεδο σχεδιασμού, τεχνικό  και  οικονομικό επίπεδο, μπορεί να γίνει (π.χ ΠΕ.Σ.Δ.Α Ιονίων Νήσων) αν υπάρχει σε επίπεδο σχεδιασμού, εγκρίσεων και χρηματοδότησης (π.χ Ε.Π «Κρήτης & Νήσων Αιγαίου» Άξονας 8 Κ.Θ.Π 44).
➢ Εκφράζουμε επίσης επιφύλαξη για την δυνατότητα λειτουργίας των πολύ μικρών  μονάδων κομποστοποίησης προδιαλεγμένου οργανικού κλάσματος ετήσιας δυναμικότητας χαμηλότερης των 1.000 τόνων, όπως προτείνονται για την Ικαρία (Σε Άγιο Κήρυκο – Εύδηλο - Ράχες έκαστη 200 τόνων).
➢ Τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον σχεδιασμό για να μην υπάρξει στην συνέχεια εμπλοκή στην διαδικασία αδειοδότησης, όσων προβλέπονται, στην πράξη που θα χρηματοδοτήσει το ΥΠΕΚΑ (μέσω ΕΤΠΑ –Ταμείου Συνοχής) για το έργο «Αποκατάσταση ΧΑΔΑ - προμήθεια εξοπλισμού για τα συνοδά έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων δήμου Ικαρίας». (Π.χ οι κινητές μονάδες ΣΜΑ  σε Άγιο Κήρυκο και Ράχες). Καθώς και η δημιουργία ενός τουλάχιστον ΣΜΑ για τα μεικτά απορρίμματα.

Σχετικά με την αναγκαιότητα ενός νέου σχεδιασμού στην Ικαρία.
➢ Η νέα Δημοτική Αρχή ζητά να προσληφτεί όλο το απαιτούμενο τεχνικό - επιστημονικό μόνιμο προσωπικό με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα που θα λειτουργήσουν τον όλο σχεδιασμό.  
➢ Ο Δήμος μας δεν μπορεί στηριζόμενος μόνο στα δικά του έσοδα να ανταποκριθεί στα έξοδα προμήθειας του αναγκαίου εξοπλισμού και  διάθεσης των απορριμμάτων. Απαιτούνται περίπου 550.000 ευρώ ετησίως για την διάθεση των απορριμμάτων, από τα οποία στοχεύουμε να διεκδικήσουμε ένα μέρος τουλάχιστον  από την Κυβέρνηση.  
➢ Επίσης  θα αναζητηθούν λύσεις στην παραπέρα επεξεργασία απορριμμάτων εκτός πλαισίου ιδιωτικοποίησης.

Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται:
1. Επέκταση της διαδικασίας διαλογής στην πηγή σε  ξενοδοχεία, εστιατόρια, αγορές, κλπ, με πιθανή χρήση μικρών μονάδων κομποστοποίησης.
2. Προμήθεια 300 κάδων 1.100 lt με ειδική θυρίδα ασφαλείας για την διαλογή στην πηγή  χαρτιού , μεταλλικών  κουτιών και πλαστικού, καθώς και 20 κάδων (κώδωνες) για γυάλινα μπουκάλια.  Συστηματοποίηση της συλλογής του χαρτονιού με ένα καλύτερα οργανωμένο πρόγραμμα συλλογής του.
3. Να χρηματοδοτηθεί επιθετική καμπάνια ενημέρωσης των Δημοτών για τα οφέλη και τον τρόπο Διαλογής στην Πηγή ανακυκλώσιμων υλικών.
4. Δημιουργία δικτύου ορθολογικής διαχείρισης και αποκομιδής με Προμήθεια  καφέ κάδων χωριστής συλλογής αποβλήτων (υπολείμματα τροφής, κλαδεμάτων, κήποι), σε στοχευμενες περιοχές (π.χ στον Άγιο Κήρυκο).
5. Πολλά επί μέρους μέτρα για αδρανή, συσκευές κλπ.

Σημειώνουμε ότι ο νέος Σχεδιασμός είναι σύγχρονος έχει φιλολαϊκά χαρακτηριστικά, και αν υλοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση, δεν θα επιβαρυνθούν οι δημότες μας με τεράστιου ύψους πρόσθετα ανταποδοτικά τέλη, ενώ θα αυξήσει τους εργαζόμενους σε αυτό τον τομέα.

Σημαντικό επίσης είναι ότι θα θέσει σε κίνηση χιλιάδες μαθητές, δημότες κλπ., θα βελτιωθεί η συνειδητοποίηση της ανάγκης για προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος.  Ο νέος σχεδιασμός, θα αποτρέψει την ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας, την άμεση εξάρτηση από κάποιο μονοπώλιο και την οποία σύνθετη, πανάκριβη τεχνολογία που είναι επιπλέον αντίθετη στις σύγχρονες κατευθύνσεις.

Τέλος καλούμε τον λαό του νησιού μας σ' επαγρύπνηση γιατί θα επιχειρήσουν να εκβιάσουν για λύσεις που θα πολλαπλασιάσουν την επιβάρυνση του με αρκετά εκατομμύρια ευρώ τα προσεχή χρόνια. (π. χ απειλή για επιβολή και στο Δήμο μας προστίμων από το 2016 λόγω μη «συμμόρφωσης»). Καλούμε όλους τους φορείς του νησιού να ισχυροποιήσουμε την προσπάθεια να είναι η λύση του μεγάλου αυτού προβλήματος, αποτελεσματική, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις στο λαό, και  περιβαλλοντικά άρτια.

ΔΗΜΟΣ ΙΚΑΡΙΑΣ

Επισυνάπτονται σχετικές τοποθετήσεις από την συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και η πρόσκληση με τα θέματα της συνεδρίασης.
- Τοποθέτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης για αναθεώρηση  περιφερειακού  σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου)
- Γενικές θέσεις της Αυτόνομης Συσπείρωσης Πολιτών Ικαρίας για το Σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Ικαρία
- Τοποθέτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης για την διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων
- Λαϊκή Συσπείρωση Ικαρίας: Τοποθέτηση  στο αίτημα διοίκησης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

ikariastore banner

ikariaki-agora.gr