Οδύσσεια οι θαλάσσιες μετακινήσεις

ΑΠΟΚΟΜΜΕΝΟ ΤΟ ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ
 

Ανεκτέλεστα δρομολόγια με συστηματικές ακυρώσεις και καθυστερήσεις, συχνές βλάβες και ακινητοποιήσεις πλοίων, αλλά και καταργήσεις δρομολογίων λόγω οικονομικής ύφεσης έχουν δημιουργήσει το τελευταίο διάστημα μια ανοιχτή πληγή στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Με την ομαλή σύνδεση αυτών των νησιών με την υπόλοιπη Ελλάδα να παραμένει ένα διαρκές ζητούμενο, οι μετακινήσεις των κατοίκων μοιάζουν πολλές φορές στη διάρκεια του χειμώνα με οδύσσεια.

Νησιά όπως η Λήμνος, η Ικαρία, η Σάμος, οι Φούρνοι, ο Αϊ-Στράτης και τα Ψαρά βουλιάζουν στη «μαύρη τρύπα» των άγονων γραμμών. Αλλα νησιά, όπως η Χίος και η Μυτιλήνη που εξυπηρετούνται κατά βάση με ελεύθερες γραμμές, έρχονται αντιμέτωπα με την πολιτική των περικοπών δρομολογίων από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στο όνομα της μείωσης των λειτουργικών εξόδων.

Το τίμημα αυτής της κατάστασης είναι βαρύ για τις τοπικές οικονομίες, καθώς οι επαγγελματίες αντιμετωπίζουν μια διαφορετική τιμολογιακή πολιτική από τις μεταφορικές εταιρείες που συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος, ενώ οι ματαιώσεις και η μη έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων καθιστά αδύνατο κάθε προγραμματισμό και επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις ιδίως του τουριστικού τομέα.

Οι τοπικοί φορείς του νησιωτικού συμπλέγματος υπογραμμίζουν σε όλους τους τόνους ότι αυτή η κατάσταση «δεν πάει άλλο, καθώς υπονομεύονται η ανάπτυξη και η προσπάθεια επιβίωσης των κατοίκων και των επαγγελματιών». Ζητούν λύσεις και επιρρίπτουν ευθύνες στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Τα πυρά συγκεντρώνει η εταιρεία ΝΕΛ που έχει αναλάβει τις άγονες γραμμές σε αυτά τα νησιά, ενώ το υπουργείο Ναυτιλίας έχει καταστήσει σαφές ότι περαιτέρω κονδύλια για ενίσχυση των άγονων γραμμών δεν υπάρχουν.

Η ΝΕΛ αντιμετωπίζοντας οικονομικό αδιέξοδο και υπό το βάρος υπέρογκων δανειακών υποχρεώσεων παρέχει προβληματικές υπηρεσίες.

Βάσει των συμβάσεων η ΝΕΛ υποχρεούται να εκτελεί δύο δρομολόγια την εβδομάδα από Καβάλα για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Καρλόβασι - Βαθύ, ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από Θεσσαλονίκη μέχρι Σάμο, τρία δρομολόγια την εβδομάδα από Λαύριο για Αϊ-Στράτη και Λήμνο, και τρία δρομολόγια από Λαύριο για Μεστά και Ψαρά (τα τελευταία πλέον δεν πραγματοποιούνται).

Σύμφωνα με τους φορείς, στα τελευταία 168 δρομολόγια της ΝΕΛ το 12% ακυρώθηκε.

Την κατάσταση που βιώνουν οι κάτοικοι σε αυτά τα νησιά περιγράφει στο «Εθνος» ο δήμαρχος Ικαρίας, Χριστόδουλος Σταυρινάδης. «Η ΝΕΛ προκειμένου να εξασφαλίσει τη γραμμή, την πήρε με ελεύθερη δρομολόγηση, αλλά αυθαίρετα μείωσε τις προσεγγίσεις στον Αγιο Κήρυκο από 3 σε 2.

Αυτό δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Αν κάποιος από Κυριακή μέχρι και Τετάρτη χρειαστεί να διαμετακομιστεί από το Νοσοκομείο της Ικαρίας, που βρίσκεται στον Αγιο Κήρυκο, στο Νοσοκομείο της Σάμου, π.χ. για αξονική τομογραφία, θα χρειαστεί να ταξιδέψει 7 ώρες. Πρώτα με ασθενοφόρο 1 ώρα σε άθλιο οδικό δίκτυο για τον Εύδηλο και κατόπιν ακτοπλοϊκώς: Φούρνοι, Καρλόβασι, Βαθύ».

«Για τις δικαστικές υποθέσεις και για τις δουλειές στη ΔΟΥ (μετά την κατάργηση της ΔΟΥ Αγίου Κηρύκου) η μετακίνηση των κατοίκων της πρωτεύουσας της Ικαρίας για τη Σάμο, συνεχίζει ο δήμαρχος Ικαρίας? είναι μια περιπέτεια, όταν το πλοίο δεν προσεγγίζει στον Αγιο Κήρυκο. Το ίδιο και για τους κατοίκους των Φούρνων, που εξυπηρετούνται στο Νοσοκομείο της Ικαρίας, στις τράπεζες και στις υπηρεσίες που εδρεύουν στον Αγιο Κήρυκο».

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Δίπλα αλλά χωρίς σύνδεση
Χαρακτηριστικό του μεγάλου κενού στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι ότι αρκετά νησιά δεν συνδέονται με τα Δωδεκάνησα.

«Παρότι βλέπω με το μάτι την Πάτμο, λέει ο δήμαρχος Ικαρίας, πρέπει να ταξιδέψουμε μέχρι τον Πειραιά και από κει να πάρουμε άλλο πλοίο για να πάμε στην Πάτμο ή σε κάποιο άλλο νησί των Δωδεκανήσων».

Σε παρόμοια κατάσταση βρίσκεται και η Λήμνος, με τον δήμαρχο του νησιού, Αντώνη Χατζηδιαμαντή, να τονίζει στο «Εθνος» ότι οι ματαιώσεις και οι αυθαίρετες αλλαγές δρομολογίων είναι πλέον καθεστώς, χωρίς ουσιαστικές κυρώσεις».

Αναφορικά μάλιστα με τη σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη, ο δήμαρχος Λήμνου τονίζει ότι υπάρχει συστηματική ακύρωση των δρομολογίων από και προς Θεσσαλονίκη, που αποκόπτει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, περισσότερο από 3 και 4 εβδομάδες, το Β. Αιγαίο από την πρωτεύουσα της Μακεδονίας».

Κώστας Νάνος
ethnos.gr

ikariastore banner